Wash Your Mouth – för ett bättre debattklimat
Vi lever i en tid präglad av förändring och osäkerhet där fördomar och hat tar allt större plats i samhället. Under den senaste tiden har vi i den offentliga debatten i Sverige hört flera homo- och transfobiska och kränkande uttalanden. Så sent som i april i år, i samband med en riksdagsdebatt om den nya könstillhörighetslagen, kritiserade Leonid Yurkovskiy (SD) självbestämmande av kön med att säga att det även finns personer som identifierar sig som djur.
För att uppmuntra opinionsbildare och individer med sunkiga värderingar att uppdatera sina åsikter lanserar nu The Humble Co. och RFSL initiativet Wash Your Mouth. Regnbågskitet med en regnbågstandborste, tandkräm och utbildningsmaterial från RFSL skickas direkt från The Humble Co. och RFSL till opinionsbildare. Allierade och allmänhet kan delta genom att på The Humble Co.:s hemsida beställa hem samma kit till en släkting, kollega eller vän som man anser har sunkiga värderingar eller uttrycker sig på ett förlegat sätt, och som man anser behöver en fräschare eftersmak i munnen.
– Syftet med Wash Your Mouth är att uppmuntra stinkande opinionsbildare och andra individer i samhället att tvätta sina munnar från illaluktande åsikter och på så sätt bidra till ett mer inkluderande samhälle. Tonen i hbtqi-debatten blir alltmer hatisk och vi anser därför att det är viktigare än någonsin att uppmuntra människor till att sprida kärlek istället för hat, säger Patrick Verkland, operativ chef på The Humble Co.
– Hur vi pratar om och med varandra avgör vilken typ av samhälle vi skapar. Med initiativet Wash Your Mouth vill vi uppmuntra alla att se över sin människosyn och lära sig mer om hur vi kan skapa ett samhälle där alla människor känner sig trygga”, säger Felix König, kommunikations- och påverkanschef på RFSL.
The Humble Co. har varit partner till RFSL sedan år 2022. Med sin Proud Collection bidrar The Humble Co. till RFSL:s arbete för ett mer inkluderande samhälle genom att skänka en krona för varje såld produkt.